Pagina's

woensdag 29 januari 2014

Vareniki

Vandaag een wat langer, maar ook een wat moeilijker recept hier op de blog.
Sinds dat ik samen ben met mijn man, krijg ik van zijn familie te horen dat hun oma zulke lekkere vareniki’s maakte. Echte authentieke Russische vareniki’s, want oma kwam uit Rusland.
Na lang zoeken en proberen ben ik, volgens mijn schoonfamilie, aardig in de buurt gekomen van het originele recept. Terwijl ik er niet zulke authentieke ingrediënten in doe.
Benieuwd naar de vareniki’s? Lees dan snel verder…


Ingrediënten
Vulling:
·         2 uien
·         4 tenen knoflook, geperst
·         600 gr rundergehakt
·         1 kilo aardappels
·         Snufje nootmuskaat
·         Heel fijn gesneden rode peper
·         Zout en peper
Deeg:
·         2,5 cup bloem
·         0,75 cup volle melk
·         1 ei
·         Snufje zout

Bereidingswijze
Vulling:
Snij de aardappels klein en kook ze gaar. Giet ze af en stamp ze tot een puree.
Snipper ondertussen de uien fijn en fruit ze aan, samen met de geperste knoflook en de gesneden rode peper. Voeg het gehakt en de kruiden toe en rul het gaar.
Voeg het gehaktmengsel samen met de aardappels en maak er een smeuïg mengsel van.
Laat dit afkoelen terwijl je het deeg gaat maken.
Deeg:
Doe alle ingrediënten in een kom en meng er een soepel deeg van. Soms heb je iets meer melk nodig, soms iets meer bloem. Hou dit dus bij de hand. Sommige vinden het makkelijker om het deeg op het aanrecht te maken. Dit doe ik ook, maar pas nadat de ingrediënten gemengd zijn. Ik kan namelijk nogal onhandig zijn, waardoor alle ingrediënten heel de keuken door vliegen. Daarom meng ik ze eerst in een kom en daarna kneed ik het pas op het aanrecht.
Als het deeg soepel is, rol ik het, in porties, verder uit met een pastamachine. Ik maak brede lange stroken, tot standje 3 op de machine.
Met een pasteimaker steek ik rondjes uit het deeg.
De rondjes leg ik boven op de pasteimaker. Deze vul ik met het gehakt/aardappelmengsel. De randen maak ik licht vochtig met water en dan vouw ik de pasteimaker dicht.
Je kan ook rondjes uitsteken en ze zelf vullen en vouwen. Zo hoort het eigenlijk, maar is mij veel te veel werk…

Nu kan je twee dingen doen.
Je kan ze los invriezen, zodat je een voorraadje hebt. Ik leg ze eerst los in de vriezer en nadat ze goed bevroren zijn gaan ze in een ziplock.
Op het moment dat je ze wilt bereiden haal je ze uit de vriezer en laat je ze ontdooien. Let wel op dat ze elkaar dan niet aanraken, want het deeg blijft dan aan elkaar plakken.
Of je bereid ze gelijk verder. Dat doe je zo;
Breng een grote pan water aan de kook, met een klein beetje zout. Kook hierin de vareniki’s in kleine porties gaar. Dit duurt niet lang, want de vulling is al gaar. Het gaat er omdat het deeg gaar word. Op het moment dat ze gaan drijven zijn ze al klaar.
Snipper ondertussen een uitje en fruit dit aan in een hapjespan. Deze mag echt niet te heet worden, want nadat de vareniki’s gekookt zijn doe je ze bij de uitjes om ze warm te houden, maar ook om ze nog een beetje extra smaak te geven.
Vareniki’s zijn best wel machtig. Ik heb genoeg aan 5 à 6 vareniki’s, maar mijn man kan er wel 10 op. Wij eten er verder ook niets bij, alleen deze heerlijke Russische vareniki’s.

Eet smakelijk!
Liefs, Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten