Pagina's

woensdag 8 januari 2014

Ovenschotel - prei, ham, mosterd

Soms moet het avondeten makkelijk zijn, maar wel altijd lekker. Deze ovenschotel is beide.
Of klink ik nu heel erg als Rudolph van Veen???

Ingrediƫnten
·        500gr prei
·         250gr hamblokjes
·         250gr aardappels
·         2 tenen knoflook
·         Olie om in te bakken
·         100gr geraspte kaas
·         Klein handje paneermeel
·         4 el grove mosterd

Neem niet de meest scherpe grove mosterd die je kan vinden. Geloof me, ik heb het per ongeluk wel eens gedaan en daarna waren mn holtes goed schoongebrand…
<!–more–>
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden

Snij de prei fijn, was het goed en laat het uitlekken.
Schil de aardappels, snij ze in kleine blokjes, kook ze gaar en maak er een gladde puree van. Je kan de puree kruiden met zout en peper, als je wilt.

Bak in een ruime pan de hamblokjes met twee teentjes knoflook aan.

Doe hier de uitgelekte prei bij en bak het beetgaar.

Voeg als laatste hier de mosterd aan toe en verwarm de mosterd even mee. Als de mosterd nou heel dik is, kan je een klein beetje water toevoegen.
Dan is het tijd om de schotel op te gaan bouwen.
Ik vet de schaal niet in. Omdat alles wel vochtig is en het niet zo lang in de oven hoeft, bakt het niet aan en is het nog steeds goed uit de schaal te scheppen.

Je begint met een heel klein laagje van de aardappelpuree. Dit dient als bodem om het vocht uit de prei op te vangen.
Hierboven op doe je de het preimengsel. Dit duw je goed aan.
Op dit mengsel smeer je de rest van de aardappelpuree uit, zodat alles bedekt is. Ik maak de aardappelpuree niet glad, maar laat het heel ruw. Zo word het in de oven lekker krokant.
Als laatste strooi ik er wat geraspte kaas en paneermeel over. Dit geeft een lekker knapperig, gegratineerd laagje aan de aardappelpuree.
De schotel kan nu een kwartiertje in de oven. Het gaat er puur om dat de kaas krokant wordt. Alles is tenslotte al gaar en warm.
Na een kwartier kan je het uit de oven halen en ik raad je aan om het dan even een minuutje te laten staan. Zo kan de kaas een beetje uitharden.
Deze schaal is genoeg voor 2-3 personen.
Eet smakelijk!
Liefs, Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten