Pagina's

woensdag 22 januari 2014

Spareribs

Ik zat een keer tv te kijken en zag dit heerlijke recept voorbij komen voor spareribs.
Natuurlijk moest ik die na maken! Het heeft even geduurd, maar ik denk dat ik voor mij nu de juiste smaakcombinatie heb gevonden.
Ingrediƫnten
Ribs
·         1 kg spareribs
·         2 rode pepers
·         Duimgroot stukje gember
·         4 tenen knoflook
·         2 stengels citroengras
·         3 eetl. vissaus
·         5 eetl. zoete ketjap
·         5 dl olijfolie
Sausjes
·         75 ml rijstazijn
·         3 eetl. suiker
·         2 eetl. tomatenpuree
·         2 eetl. zoete ketjap
·         2 eetl. zure room

Bereiding
Snij de rode pepers in stukjes. Laat de zaadjes in de pepers zitten als je van pittig eten houdt, verwijder ze anders. Snijd de geschilde gember, knoflook en citroengras in stukken en doe ze samen met de fijngesneden pepertjes in de keukenmachine.
Laat de machine draaien en voeg al draaiende de vissaus, sojasaus en olijfolie toe. 
Giet de marinade over de spareribs in een grote pan. Breng het aan de kook en laat het daarna anderhalf uur op een laag vuurtje pruttelen. Bij mij stonden de ribs niet helemaal onder, dus ik moest ze regelmatig omscheppen.
Schep de spareribs uit het vocht, leg ze op een grote bakplaat met bakpapier. Bak de spareribs 20 minuten in een op 200 oC voorverwarmde oven tot ze mooi bruin zijn.

Scheidt het vet van de marinade zodat alleen de vaste bestanddelen in de pan achterblijven. Ik schenk het meestal door een fijne zeef.
Voeg aan het mengsel uit de pan 6 el suiker en 75 ml rijstazijn toe. Verdeel dit over drie bakjes.
Voeg aan 1 bakje de tomatenpuree toe en meng dit goed.
Voeg aan 1 bakje de ketjap toe en meng dit goed.
Voeg aan 1 bakje de zure room toe en meng dit goed.
Ik vind zelf het sausje met de zure room het lekkerst. Manlief die met de ketjap.
Eet smakelijk!
Liefs, Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten