Pagina's

vrijdag 21 februari 2014

Soto ajam

Als je echte soto ajam wil maken, ben je best lang bezig. Er moeten veel ingrediënten in en je moet er veel voor doen. Zoals een boemboe maken. Ik vind dat voor een doordeweekse dag echt veel te veel werk. En ik kan soms niet eens alle ingrediënten vinden. Daarom heb ik zelf een snelle variant gemaakt, waarvoor alle ingrediënten gewoon in de supermarkt te vinden zijn. Het recept is veel makkelijker en bijna net zo lekker.





Ingrediënten
·         4 tenen knoflook
·         4cm gember
·         1 sereh / citroengras
·         1 rode peper
·         2 kippenpoten
·         3 kippenbouillontabletten
·         125gr taugé
·         4 eieren
·         100gr witte rijst
·         Bakje gebakken uitjes
·         Zakje frietchips
·         Sambal

Bereidingswijze
Snij de knoflook, gember, rode peper en citroengras in grove stukken.
Doe dit samen met de kip, 2l water en de bouillonblokjes in een grote pan.
Kook dit in ongeveer 1uur tot een lekkere bouillon. Proef na 1uur even en voeg eventueel zout en peper toe naar smaak. Of een scheutje ketjap. Ik laat zelf de rode peper heel de tijd mee trekken, maar op het moment dat ik eters krijg, haal ik de rode peper er halverwege uit. Niet iedereen houdt van wat pittigheid, dus experimenteer daar zelf even mee...
Haal de kip uit de pan en laat deze enigszins afkoelen. Verwijder het vel en pluk het kippenvlees in stukjes. Dit kan je doen met 2 vorken, maar ik doe het graag met mn handen. Zo weet ik zeker dat er geen botjes mee komen.
Zeef de bouillon zodat alle grove stukken er uit zijn en voeg de kip toe.
Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing en kook de eieren hard.
Leg in elk soepbord wat rijst, taugé en een in partjes gesneden ei. Giet hier de hete bouillon over.
Garneer de soep met wat gebakken uitjes en wat frietjes. Ik serveer deze er ook los bij, samen met wat sambal. Zo kan iedereen het naar smaak nog verder toevoegen.
Eet smakelijk!
Liefs, Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten