Pagina's

vrijdag 7 februari 2014

Paddenstoelenrisotto

Over een week is het al weer Valentijnsdag. Zogenaamd de meest romantische dag van het jaar. Als ik denk aan romantiek dan denk ik aan de eerste keer dat mijn man (toen nog vriendje) voor mij kookte. Hij had risotto gemaakt, zo lief. Maar zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen is hij niet heel getalenteerd in de keuken. Zo’n heel groot succes was het niet, maar op die avond heb ik dat natuurlijk niet verteld. Sinds dien maak ik altijd wel met een grote glimlach risotto en dat recept wil ik graag met jullie delen.


 IngrediĆ«nten
·         300gr risottorijst
·         1 ui
·         1 bakje paddenstoelen (mix bij AH)
·         75gr Grana Padano
·         2 tenen knoflook
·         2 bouillontabletten (liefst paddenstoelen, groente kan ook)

Bereidingswijze
Maak de bouillon door iets meer dan een liter water te koken en daar de blokjes in op te lossen. Ik kook zelf iets meer dan een liter in de waterkoker, doe dit in een pannetje en voeg hier de tabletten aan toe. Voor mijn gevoel gaat dit iets sneller.
Snij de paddenstoelenmix in stukjes.
Rasp de kaas fijn.
Snipper het uitje en pers de knoflook. Fruit dit op laag vuur in aardig wat olie glazig en zacht.
Voeg dan de risottorijst er aan toe en bak dit een minuut of 3 even mee, zodat de rijst een beetje glazig wordt.
Zet nu het vuur medium-laag en voeg er een scheutje bouillon aan toe. Blijf dit goed doorroeren, totdat de bouillon bijna is opgenomen. Op dat moment voeg je weer wat bouillon toe, weer totdat het bijna is opgelost. Na 15 minuten voeg je de paddenstoelenmix toe. Voeg hierbij gelijk een flinke scheut bouillon toe, want de paddenstoelen nemen veel vocht op. En je wilt niet dat je risotto droog komt te staan.
Blijf elke keer roeren en weer bouillon toevoegen totdat de bouillon bijna op is. Je wilt  niet dat je risotto te papperig wordt, dus vlak voor het einde is het belangrijk dat je elke keer even een beetje proeft. De ene keer laat ik wat bouillon over en heel soms moet ik zelfs wat bij maken. Hou hier dus rekening mee.

Als je denkt dat de risotto zo goed is, haal dan de pan van het vuur. Strooi de Grana Padano over de paddenstoelenrisotto en roer dit door de risotto. Dit smelt heel snel, dus je kan daarna gelijk opscheppen.
Eet smakelijk!
Liefs, Paula


Geen opmerkingen:

Een reactie posten